Skip to main content

Uit met die oudedoos...

Ek het sopas van ‘n doos vol boeke ontslae geraak. Lanklaas het ek so verlig en bevry gevoel soos nou. Hierdie boeke het ek sedert my studies by die kweekskool op Stellenbosch bymekaar geskraap en met my saam gedra met die hoop om iewers agter ‘n kansel een van hulle aan te haal. “Hoe anders gaan die kerkraad weet ek is my sous as prediker werd?” het ek naiwelik in daardie dae gedink toe ek keer op keer met nog ‘n teologiese treffer onder my arm by die plaaslike boekwinkel uitgestap het. Maar soos die nadraai van kweekskool aangebreek het en die krake in my godsdienstige viniel begin wys het, het ek tot bevrydende slotsom gekom dat ek nog nie een van hierdie boeke gelees het nie. ‘n Paar het al sover gekom om my aandag tot duskant die inhoudsopgawe te kry, maar dan sou die Huisgenoot in die toilet my aandag trek en Calvyn, Jonker, Durand en Barth sou dan weereens moes wag vir ‘n nuwe roering van die akademiese gees in my.

6 jaar se studies en ek weet nog steeds nie wat beteken “plaatsbekleding” of “eskatologiese heilshistoriese momente” nie. Die byvoeglike naamwoorde wat probeer om tot in alle ewigheid die aard en karakter van die sogenaamde alwetende, altydteenwoordige, groot en magtige, omnipotende, vuurspoegende, skaap en bok skeidende God vas te vang, kry net nie meer ‘n houvas op my hart nie. Terme soos “lam van God”, “leeu van Juda” en “God van Abraham, Isak en Jakob” laat my voel soos ‘n vreemdeling voor hierdie God. Die naaste wat ek aan ‘n lam kom is tydens ‘n braai en dan is dit so gedose met Jimmy’s dat dit moeilik raak om hierdie baie ou metafoor met my alledaagse lewe te versoen.

Ek kry ook nie die uitverkiesing uitgefigure nie. Al het ‘n prof.Dirkie dit hoe goed aan die hand van Dordt dit verduidelik. Ek vermoed as ek meer tyd met Jonker en Durand spandeer het en minder “mense en hul dinge” gelees het, sou ek die uitverkiesing anders kon verstaan, maar nou voel dit vir my soos die groot val van die goddelike dice in die rigting van die ewige vuur of die ewige verlossing wat vir my as gewone skepsel in ‘n ewige dobbelspel dompel.

Gepraat van dobbel. Wat is nou eintlik die verskil tussen die Doppers en die Gatjieponners? Wat het die sinode van ’79 besluit wat deur die sinode van ’80 onderskraag was? Ek weet nie en gee ook nie om nie. Kerkgeskiedenis het my nog selde geboei (of is dit nou andersom?) Maar die blaam vir my gebrek aan belangstelling in hierdie nimlike vakgebied lê ek egter by die patio van die voorgeskrewe bronne tot my beskikking. Die lot wat ek sopas na die garage gepos het, praat nog van die kerk asof 1981 volgende jaar aanbreek.
Ek is jammer Dr.L Praamsma, maar jou kerk van alle tijden het geen raakplek in die manier hoe ek “kerk” vandag orals rond my sien nie. Ek wil tog dankie sê dat jy jou vier volumes so lekker dik gemaak het. Dit het wonderlik gewerk om veel dunner boeke soos Raka en Sex, Drugs en Boeremusiek van Koos Kombuis, Cry the beloved country van Alan Paton en Some of my best friends are white deur Ndumiso Ngcobo regop te hou, maar helaas het ek het tot die slotsom gekom dat rivierklippe net so treffend en veel sagter op die oog sal wees.

Wat die plaaslike kerk terme betref, is ek beslis nie die naam predikant werd nie. Wat de hel is ‘n vaktotum? Of ‘n paranimf? “Liturgiese ruimte” is beslis nie ‘n cool woord by braai nie. Dus het ek besluit om ook my NGK Kerkorde (nuwe druk) in hierdie doos te werp. Ek is net te bang dat een of ander “buitekerklike heiden” vir ‘n pastorale gesprek in my kantoor gaan beland en ek dan met ‘n rooi gesig moet verduidelik hoekom die praktiese wel en wee van my werkgewer so donners vervelig en oninspirerend uiteengesit is. Ek sal ook nie vir hom kan verduidelik hoekom hy nie “deel van die liggaam van Jesus is” as hy hom nie ook aan al die leerstellings van die NGK onderwerp nie. Ek weet dit staan nie so in die kerkorde nie, maar dit lyk asof dit veronderstel is om daar te staan in lig van die genadeloosheid wat vreemdes en weirdos in die praktiese doen en lates van die kerk ontvang.

Die swartband komentare reeks het ook in die doos beland. My renons daarmee veronderstel dat ek soos ‘n kind verbete vasklou aan elke jotel en tittel as die heilige, onfeilbare, godgegewe en diep prysenswaardige woorde van die Here Jesus self. Om dit nog erger te maak voel dit vir my dat die vingerafdrukke van die vorige bedeling op elke bladsy lê. Wanneer ek by my rekenaar sit en woel aan Sondag se woorde, dan kan sweer dat Dr. E. P. Groenewald en kie vir my uit die hoogtes sit en loer.

“Al weer nie die grondteks beet nie, mannetjie!” hoor ek die omies kritiseer.

Ek is jammer maar as dit is wat ek oor die Bybel moet dink en hoe ek nie sonder ‘n heilige vrees daarvoor kan leef nie, dan hang ek vandag my houtbroek op.
Vir my is die Bybel ‘n groepsgesprek saam met Paulus, Markus, Lukas en ‘n spul priesters iewers duskant die Ballingskap. Hierdie stories raak lewend, nie in ‘n modernistiese vasklou aan die term “waarheid” nie, maar eerder in die ontdekking van die misterieuse raakplekke tussen my storie en hierdie antieke narratiewe.

Terug na die roering in die eerste paragraaf. Dit het wel dikwels gekom, maar selde oor die waters van my teologiese opleiding. Eerder vanuit die stemme van Tolkien en Gibran, Krog en Matthee, Bono en my buurman. Veral ook in die woorde van my vrou en my vriende en verskeie ander vreemdelinge op my pad.

Hierdie stemme wat met ‘n alledaagse misterie tot my binneste spreek, sal voortaan my rigtingwysers in die lewe wees...

Comments

Reenen said…
Ek weet wat 'n paranimf is... maar ek mag nie hier dit se nie! :-D

C.S. Lewis verdien ook honourable mention.
Unknown said…
so ook Eugene Peterson, Brian McClaren, Rob Bell, David Bosch, Leslie Newbegin en my ouma se pannekoek resep...
Wollie said…
Mens kan die Bybel bestudeer en tog as ons verstand nie geopen word, om die skrifte te verstaan, sal mens onkundig bly.
Luk 24:45 Toe open Hy hulle verstand om die Skrifte te verstaan.
Amo said…
Ek skryf more oor die kerkorde, 'gepas en ordelik' dankie vir die motivering :)
Unknown said…
Hey Amo, hoe het "ordelik gepis" ek bedoel "gepas en orderlik" verloop? Eerder jy as ek bra...good luck met die res van die lot!
Amo said…
"Gepass" verseker! weet nie of dit orde(nt)lik was nie. Jy skryf goed ou. Jou deksels stuk in Die By Burger geniet. Stem dalk nie altyd met alles saam nie, maar nogtans geniet ek jou skrywes/posts. chrz
Unknown said…
Hey Amo, cool stuff! Bly jy stem nie altyd met my saam nie, dis juis die bedoeling!

Popular posts from this blog

So gebore en so gedoop (hersiene weergawe)

Ek is nie ‘n klein monstertjie nie. Dis mos wat Lady Gaga se aanhangers genoem word, want sy heet mos glo Mamma Monster. Ja, ek het al ‘n keer of wat op ‘n tafel gedans terwyl Poker Face oor die luidsprekers gons. Ek het egter nog nooit haar albums gekoop nie en was nie juis van plan om haar optrede te gaan kyk nie. Tot onlangs, toe vriende van my vir my allerhande emails en videos ( https://www.youtube.com/watch?v=iR7Fdxk49cc ) begin aanstuur het wat haar lirieke, musiek videos en uitrustings ontleed as tipies van iemand wat haar siel aan die duiwel verkoop het. Die titel antichris is mildelik aan haar toegeskryf, asook die bruid van Satan. Nodeloos om te noem het dit my nuuskurigheid oor haar aangewakker. Ek is immers ‘n teoloog en die geleentheid om die duiwel se vrou van naderby te bestudeer is ‘n kans wat nie elke student van die spirituele te beurt val nie.  Toe ek dus die uitnodiging kry om na haar optrede by Soweto se Soccer City te gaan kyk, het ek dit aangegryp, ter will

I benefited from Apartheid

I am white. My friend @cobusvw was one of the first people to help me embrace being white with all the baggage that goes along with. I am also a racist. It is the bane of my life here in Africa. Growing up in the 80’s in South-Africa have shaped me in a certain way. My inherent racism is something I struggle with everyday. Don’t get me wrong, I try very hard not to be one. My other white buddy @soulgardeners introduced met to Jonathan Jansen’s work describing my racism as almost inherited through blood. Together we started to talk about our struggle with racism in the same way addicts would talk about their addiction.  I am a recovering umlungu, addicted to feeling superior. I am born into a history of racism. Years of prejudice have framed a narrative through which I perceive others that are different from me and my culture.  I am proud to say that most of the time, with the help and patience of kind, supportive and forgiving black (and white) friends I have my addiction under

By die doopvont is ons nóg gay, nóg straight.

Ons het al ’n ver pad gestap. Die mense van die kerk meen ek. Met die kerk bedoel ek my kerk. Die Nederduitse Gereformeerde Kerk van Suid-Afrika. In 1843 het die gemeente van Tulbach geskeur weens mense se onversoenbaarheid rakende die sakramente. Die legende lui dat ’n baba van ’n jong ongetroude meisie gedoop is en dit het sekere gemeenteleiers rooi laat sien.  Daar is baie sulke hartseer verhale. Nie almal het op kerkskeuring uitgeloop nie, maar baie het krake en skeure in harte van goeie gelowige mense veroorsaak. Die jare 70’s en 80’s toe ek ’n kind was het sy pond vleis van my generasie geeis. Die land was ook ietwat anders vir Afrikaanse kerkmense in daardie tyd. Dalk in sekere opsigte meer eenvoudig. Jou opsies was minder, wat dan ook bygedra het tot die moontlikheid van verwerping indien jy meer links van die linker regop paal die lewe benader het. Twee vriendinne van my het albei in die jare 80’s en vroeg 90’s uit die kas gekom. Die pyn van verwerping en die soeke